Матеріали навчально-виховної роботи

Конспект уроку з української мови в 4 класі

Тема: Вправи на визначення відмінка прикметника у реченні 
           за відмінком іменника.
Мета уроку: вчити учнів за допомогою відмінкової форми іменників визначати відмінок 
                       прикметників у реченнях; 
                       розвивати мовлення учнів;
                       вдосконалювати навички старанності письма;
                       виховувати любов до Батьківщини, національний патріотизм.
Обладнання: вірші, прислів'я про Батьківщину, індивідуальні картки, музичний супровід, ілюстрації революції Гідності.

І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.
  • Яке домашнє завдання ви виконували?
  • На що звернули особливу увагу при виконанні цього завдання? (на рід прикметника та на кінцевий приголосний основи)
  • Зачитати прикметники, що провідміняли.
  • Що ви знаєте про прикметник?
  • Які відмінні риси у прикметника та іменника? Навести приклади.
ІІІ. Хвилинка каліграфії.

1. Батьки, Батьківщина.
- До якої частини мови належать ці слова?
- Що у них спільного? (споріднені, спільний корінь)
- Чому іменник Батьківщина написано з великої букви?
- Доберіть синоніми. (Вітчизна, рідний край, Україна)

2. Проблемна ситуація. Складання мовної павутинки.
- Що ви розумієте під словом Україна?

3. Розібрати іменник Батьківщина як частину мови.
- Чого більше у цьому слові: звуків чи букв? Чому?
- Поєднати з прикметниками, використовуючи синоніми. (Діти підбирають словосполучення)
Внести іменник в речення. (Діти складають речення. Одне з них записують у зошит)

Недавно ми відзначали річницю революції Гідності.
- Пояснити написання слів у реченні.
- Зачитати основу речення.

- Ми з вами живемо в нелегкий час. Уже вкотре Україна виборює свою незалежність у муках та стражданнях.

Поділіться на групи. Під музичний сцпровід та розглядаючи ілюстрації, розкажіть про свої переживання щодо даних подій. (Відповіді дітей)



ІV. Повідомлення теми та завдань уроку.

- Сьогодні на уроці ми будемо вчитись визначати відмінок прикметників у реченні за відмінком іменника. 
- Чого ви очікуєте від цього уроку?

V. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Відмінювання прикметників з іменниками.(1 учень біля дошки)
2. Індивідуальні завдання на картках.
3. Робота з підручником (с. 94, впр. 179)

  • Читання вірша та визначення його теми.
  • Робота в групах. Відшукування прикметників з іменниками.
  • Визначення відмінків прикметників з поясненням своїх міркувань.
  • Самостійне складання правила. звірка своїх міркувань  з правилом на ст. 94
Фізкультхвилинка
  • За вправою 180 яке слово у мовну павутину ви б іще додали? (Пісня) 
  • Доберіть заголовок до тексту. спишіть другий абзац. Підкресліть прикметники хвилястою лінією. Визначте їхній відмінок. (Відповіді учнів)
5. Робота з прислів'ям.
- Відновіть прислів'я, поясніть їх зміст.
У рідній стороні
а вдома найкраще
Рідна земля
і камінець знайомий
Всюди добре
і в жмені мила

- Зачитати прикметники та визначити їх відмінки.

VІ. Підсумок уроку.
  • Гра "Спіймай прикметник" 
- Пояснення слова "обеліск".

Батьківщина
Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
тиха казка бабусі,
ніжна пісня матусі,
дужі руки у тата,
під тополями хата,
під вербою криниця,
в чистім полі пшениця,
серед лугу лелека,
і діброва далека, 
і веселка над лісом,
і стрімкий обеліск.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Чим збагатилися ваші знання?

VІІ. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

*********************************************************************************
Конспект уроку з курсу «Я і Україна». Природознавство
  Лісостеп 
 (4 клас)
Мета:
Ø формувати уявлення про природу  лісостепу;
Ø розкрити залежність рослинного світу від тепла і опадів,        
Ø показати пристосованість рослин і тварин до життя в  
              лісостепу;
Ø формувати поняття “причина” і “наслідок”;
Ø виховувати любов до природи, екологічне виховання.

Обладнання: мультимедійне забезпечення, гербарії рослин та муляжі тварин зони лісостепу, карта природних зон України, контурні карти, ілюстрації.

1. Вступне слово вчителя.
Вчитель: Світ, що оточує людину – це її рідний край, та частинка Батьківщини, де вона народилася і росте, де почула перші звуки рідної мови. Це найдорожче, що є у кожної людини. Ми щасливі лише у рідному краї, у своїй домівці.
         Запорукою гарного настрою також є сприятливі погодні умови. І сьогодні, як і на кожному уроці у нас працює класний синоптичний центр. Про фенологічні спостереження нас проінформує юний синоптик _______.
Учень: У синоптичній обсерваторії _____ класу Вас вітає _________.
За повідомленням центру сьогодні температура повітря становила ____, опади (є/немає), вітер західний (легкий, помірний, сильний)(туман, іній).
Доброго Вам настрою та чудової погоди.
- Дякуємо.


2. Повідомлення теми уроку.
         Вчитель: Сьогодні ми здійснимо нову уявну подорож по Україні. І розпочнемо її із свого рідного міста Чорткова, яке знаходиться у Тернопільській області. Наша область розташована у лісостеповій зоні. Отже, тема сьогоднішнього уроку – ЛІСОСТЕП.

3. Пояснення нового матеріалу.
         Вчитель: - Погляньте на фізичну карту України. Ви вже знаєте, що північну частину України займає зона мішаних лісів. До цієї зони ми ще повернемось в кінці уроку. Дану зону змінює лісостеп.


         Вчитель: - Чому він носить таку назву?
Учень: Це перехідна зона між лісом та степом, де чергуються лісові насадження і степові території.
         Вчитель: - У зоні лісостепу розташовані Львівська, Хмельницька, Тернопільська, Вінницька, Черкаська, Полтавська, Сумська та Харківська області.
         - Розглянемо зону лісостепу на тематичній карті природних зон. Північна межа її проходить по межі зони мішаних лісів, а південна по лінії розташування населених пунктів Ширяєве, Первомайськ, Кобеляки, Борова.

З заходу на схід лісостеп простягається від Карпат до східних кордонів України з Росією.
         - У вас на партах лежать тематичні карти природних зон. Прошу розглянути межі лісостепу та перенести їх на індивідуальні контурні карти у зошитах на стор.25.
4. Робота з контурними картами.
5. Продовження пояснення.
         Вчитель: - Територію  лісостепу   перетинають   ріки:     Дністер,    Дніпро,  Південний Буг.
У північній смузі лісостепу основні грунти – сірі лісові, а у південній – чорноземи.
Погодні умови і грунти сприяють тому, що у зоні добре проявляються два типи рослинності – лісова і степова.

6. Нетрадиційний елемент “Ляльковий театр “Рослинний світ”. (На стіл викладаються гербарії трав’янистих  рослин лісостепової зони).
         Вчитель: - Лісостеп приваблює красою своїх краєвидів, які чергуються лісовими масивами та полями, луками.
- На лісових масивах ростуть могутні дуби (навіть про кремезних хлопців говорять: “могутній, як дуб”), ніжні білокорі берізки, тріпотливі осички, буки, граби, стрункі ясени, липи.

Також ростуть сосни та ялинки. Хотілося б особливу увагу у переддень новорічних свят звернути на підперезану серпанком та уквітчану ранком ялинку. Вона використовується у судно будівництві, літакобудівництві та ін. галузях господарства. Вона порятує від кашлю, нежитю, болей у суглобах. А перед новорічними святами ми безжально забираємо її із рідного середовища. А вона не може сказати:
“Ти мене зрубав  і силоміць              приніс до себе у святкову хату.              Що я могла тобі сказати:
  що я жива і маю душу,
              і що у лісі жити мушу.”

Душа болить за мертву деревину, яка живучи могла б принести щастя людині. Задумайтесь над цим!!!
- З кущів – калина, мов дівчина в червоному намисті, шипшина, ожина, малина. 
- З травянистих рослин: підсніжники, проліски, папороті, дзвіночки та інші.                                                                                         

Степові ділянки використовуються для вирощування с/г культур.

Лісостеп багатий грибами. Що ви знаєте про гриби?










- Які рослини ростуть у лісостеповій зоні? (Відповіді учнів)

7. Фізкультхвилинка.
Красу природи можна передати пензлем, словом, музикою. Ми подорожували і, в захопленні від краси рідного краю, нам захотілося потанцювати.

8. Тваринний світ.
Вчитель: Про рослинний світ (флору) ми поговорили. Ще треба сказати про тваринний світ (фауну) лісостепу.
Допоможіть мені, спираючись на природні зони, які у вас є і власні спостереження.
         - Що цікавого ви про них знаєте? Поселіть їх. (Відповіді учнів,доповнення макету рослин муляжами тварин).
Звірі: вовк, лисиця, зайці, білки, їжак, олень, ховрах, хом’як, степова миша.

Птахи: ворона, крук, зозуля, дятел, соловей, снігур, синиця, шишкар.

Комахи: мурашки, комарі, оси, мошка. 
Ось перед вами ілюстрації лісостепу взимку та влітку.













9. Червона книга України та лікарські рослини лісостепу.
         Вчитель: - Людина не може жити без природи, яка її оточує. Усе в природі взаємоповязане і тому природу потрібно оберігати.
         - Сьогодні ми частіше звертаємось за допомогою до дарів природи. У нас в гостях послідовник вчення професора академії екологічних наук Наталії Земної. Надаємо їй слово.
         Учень: - Плането моя зелена, дай сили і снаги для людей і для мене. Доброго дня, мої любі! Здорові будьте!
    Чудова місцина – лісостеп. Багата на лікарські рослини, які усю свою міць віддають налагодженню роботи наших органів. Тут і кропива – вітамінний і кровозупинний засіб; і чистотіл, котрий використовують при захворюваннях печінки і жовчного міхура; і подорожник, мати – й – мачуха, кульбаба – грудний збір яких стимулює відхаркування при запальних захворюваннях дихальних шляхів; і кора дуба, настій якої використовують при запальних процесах порожнини рота; і нагідки (календула), квіти якої запарюють для полоскання горла; і череда, що внормовує обмін речовин в організмі. Та багато інших.
Отже, я бажаю вам відчувати душу природи влітку і взимку. На все добре.
Вчитель: - А які вам відомі лікарські рослини? (Відповіді учнів)
      - Які рослини і тварини занесені до Червоної книги України? (Відповіді учнів)
















Вчитель: - Ось скільки цікавого у лісостепу.

10. Робота у групах.
         Вчитель: - Ми говорили про флору та фауну лісостепової зони. У вас на партах лежать кросворди. Попрацюйте групами і дайте відповідь:
- Чого просить нас жива природа?
- Що означає берегти природу?

Вчитель: На території лісостепової зони створені три заповідники.
Медобори – в Тернопільській області – наймолодший заповідник України, створений з метою збереження унікальної краси природи гір, печер, озер Тернопільщини.
     Канівський – Черкаська область – територія, що вкрита грабовою дібровою. Тут 33 види рідкісних та зникаючих рослин.
Український степовий – у Сумській області – це цілинні не розорані різнотравні степи з рідкісними рослинами та тваринами.

11. Телеміст “Лісостеп”.

Вчитель: Лісостеп займає велику територію України. Кожна область має свої особливості рослинного та тваринного світу. Для порівняння пропоную послухати розмову між кореспондентами Тернопільського (ТТБ) та Сумського (СТБ) телебачення та зауважити собі, що нового ви почерпнули з цієї розмови.
 (Для ведення репортажу запрошуються двоє учнів)
ТернопільТБ – Доброго дня. Сьогодні у студії працюють _________ та __________.
СумиТБ – Доброго здоровя. Тема нашої розмови – лісостеп. Вона цікава тим, що ми живемо у різних далеких областях, але у одній природній зоні.
ТернопільТБ – Дійсно так. У нас більше лісу, у вас степу. Ось і лісостеп.
СумиТБ – Та і крім цього жартівливого пояснення маємо багато розбіжностей.
ТернопільТБ –  Зими холодні, літо тепле, хоча температури на кілька градусів у нас менші. Та й і опадів випадає більше.
СумиТБ – Через те, що у нас менше опадів, у нас – менше лісів: лише дубові та липово – дубові, а більше степових просторів з тимофіївкою, ковилою,  люцернею та с/г угідь. А також менш повноводні ріки.
ТернопільТБ – Наш край багатий торфом, вапняками, крейдою. Я знаю, що і на Сумщині видобувають торф.
СумиТБ – Сумщина має у своїх надрах торф також, а ще нафту, газ та кам’яну сіль.
ТернопільТБ – Такі особливості зони пов’язані з кутом падіння сонячних променів на поверхню землі.
СумиТБ – А також пов’язані з формами рельєфу, історією розвитку території.
ТернопільТБ – Наш час підходить до кінця. Дякую вам за цікаву бесіду. До зустрічі.

Вчитель: - То які додаткові відомості про лісостеп ви почерпнули із телемоста?
Учні: Кліматичні умови змінюються, рослинний і тваринний світ відрізняється, різні корисні копалини залягають у недрах землі.

12. Повторення про мішані ліси.
         - Ми вивчили лісостеп. Які природну зону він змінив?
         - Що знаємо про рослинний світ мішаних лісів у порівнянні з лісостепом?
         - Що знаємо про тваринний світ?

 13. Індивідуальне завдання.
         с. 26 №5, зошит                                       
         с. 26 №6, зошит

14. Підсумок.
         - Що це за край – Полісся?
         - Яка зона його змінює?
         - Чому вона так називається?
         - Які особливості зони лісостепу?
         -  Що ми знаємо про неї? Яке відношення даної зони до нас?




Немає коментарів:

Дописати коментар